Pirkanmaan Hyvinvointialue ABC 

Pystymme parempaan, järkevämpään ja inhimillisempään!
  • A:   Acuta ja päivystykset. Apua on saatava kattavasti ja nopeasti jokapuolella Pirkanmaata. Acutan ruuhkautumisen ehkäisyyn on vaikutettava riittävillä resursseilla niin Acutassa kuin aluesairaaloiden päivystyksiksissä. Lisäksi on katsottava palvelukokonaisuutta laaja-alaisesti. On kestämätöntä, että säästetään ikäihmisten hoivasta, jonka lopputuloksena ikäihmiset hakeutuvat päivystykseen, jossa he odottavat asianmukaista jatkohoitoa ja -paikkaa kohtuuttoman pitkään. Tämä ei ole millään tasolla järkevää eikä hyväksi taloudelle, ikäihmisille eikä muille päivystyksessä asioiville ihmisryhmille.
  • ​B: Buranaa vähemmän, tutkimuksiin pääsyä enemmän. Liian moni ihminen kärsii kroonisista kivuista ja terveysongelmista, joihin terveydenhuolto ei tarjoa ratkaisuksi muuta kuin "kipulääkettä ja seuraillaan."  Potilaiden pompottelu ja vähettely, sekä sairaspoissaolojen ja työnantajakustannusten korkean määrän aika saisi olla jo ohi. Hyvinvointialueen on aidosti tarjottava saatavilla olevaa hoitoa ja ratkaisuja ihmisten elämänlaadun ja työkyvyn edistämiseksi.
  • C: Coxa. Pirkanmaalla on valtakunnallisesti poikkeuksellinen julkisomisteinen yhtiö, joka on niittänyt mainetta monilla eri osa-alueilla. Coxasta on tulevaisuudessa pidettävä huolta sekä otettava mallia.
  • ​D: Digipalvelut. Digipalvelut ovat hyvä lisä oikeissa paikoissa, ja niiden käyttöä tulee kehittää ja lisätä oikeissa paikoissa. On asioita joihin ne eivät sovi, esimerkiksi ikäihmisten päivätoiminta tai kotihoito. Mutta esimerkiksi kaltaisilleni ruuhkavuosia eläville milleniaaleille digipalvelut ovat erittäin toimivia ja tervetulleita sujuvoittamaan asiointia hyvinvointialueen palveluissa.
  • ​E: Ennaltaehkäisy. Meidän on uskallettava panostaa ennaltaehkäisyyn. Ei ole muita vaihtoehtoja, sillä meillä on paljon tutkimusnäyttöä siitä, että ennaltaehkäisevästi sijoitettu euro nyt, säästää rahaa moninkertaisesti tulevaisuudessa. Ennaltaehkäisyä on myös kehitettävä ja siihen on löydettävä myös tutkimus- ja kehitysrahaa, jotta ennaltaehkäisy on mahdollisimman vaikuttavaa ja laadukasta. Pitkällä aikavälillä ennaltaehkäisy on ainut järkevä tie, niin taloudellisesti kuin inhimillisesti.
  • ​F: Fysio- ja toimintaterpia. On kaunis ajatus, että ikäihmiset voisivat elää mahdollisimman pitkään kotona, kuitenkin samaan aikaan tulee ymmärtää, että kotona pärjääminen ja kotikuntoisuuden ylläpito entistä pidempään ei tapahdu itsestään vaan moni tarvitsee tukea oman toimintansa ja kuntonsa ylläpitämiseen. 
  • ​H: Hammashoito. Kiireettömän hammashoidon jonot ovat kohtuuttomat ja hävettävän pitkät. Mielestäni olisi järkevää ottaa kumppaneita mukaan purkamaan hammashoidon jonoja, jotta pääsisimme ajatasalle pirkanmaalaisten hoidossa. Suunterveys on yhteydessä ihmisen hyvinvointiin, ja valitettavasti ajantasainen hammashoito on tänäpäivänä hyväosaisten etuoikeus.  Raskaana olevien tulisi päästä yksiselitteisesti nopeasti hammastarkastuksiin.
  • ​I: Ikäihmiset. Ikäihmisten palvelut ovat valitettavan sekaisin. Samaan aikaan, kun tavoitteena on, että yhä useampi ikäihminen voisi elää kotona mahdollisimman pitkään, tuki- ja toimintakykyä ylläpitäviä palveluita lakkautetaan ja supistetaan. Samaan aikaan pitkäaikaishoitopaikkoihin ei pääse ja ikäihmiset turvautuvat yhä useammin päivystykseen, joka ei välttämättä olisi tarpeellista, jos oikeata ja tarpeeseen vastaavaa hoitoa olisi saatavilla. Säästämme yhdestä paikasta, joka kostautuu toisaalla. Palveluiden toimivuutta on katsottava kokonaisvaltaisesti.
  • ​J: Julkishallinnon avoimuus ja osallisuus. Aluevaltuustojen toiminta on tuonut näkyväksi sen, mitä sairaanhoitopiirien, kuntayhtymien ja kuntien sote-sektorin hallinnossa on tehty jo pitkään.  Pirkanmaalla pitää kehittää osallisuutta ja päätöksenteon avoimuutta aktiivisesti. Pirkanmaalla on aloitettu hyviä käytänteitä mm. asukasraadit ja asukaspaneelit osaksi kehitystyötä, mutta työtä tule jatkaa aktiivisesti.
  • ​K: Kuntayhteistyö. Pirkanmaan jokainen (23) kunta on keskeinen yhteistyökumppani Pirkanmaan hyvinvointialueella ja yhteistyön on oltava aktiivista ja toimivaa, jotta palveluiden laatu, ongelmien ennaltaehkäisy ja ihmisten arki on sujuvaa. Yhteistyötä tulee tehdä systemaattisesti ja strategisesti niin työntekijöiden, viranhaltijoiden kuin päättäjien välillä.
  • ​L: Lääkäreiden sitoutuminen. Meidän on huolehdittava siitä, että sote-alana ammattilaiset haluavat aidosti meille töihin erilaisiin tehtäviin. Aivan liian moni osaaja siirtyy täysin toiselle alalle, yksityiselle sektorille tai jopa toisten hyvinvointialueiden palvelukseen. Meidän on löydettävä ratkaisuja lääkäreiden sitouttamiseksi ja motivaatioksi perusterveydenhuoltoon, jotta omalääkäri- tai perhelääkärimalli voidaan toteuttaa.
  • ​M: Mielenterveyspalvelut. Mielenterveys ongelmat ovat aikamme uusi kansanterveysongelma, joka vaatii laaja-alaisia toimia. Ennaltaehkäisyssä keskeisessä roolissa on kodit ja kunnat, mutta hyvinvointialueella matalan kynnyksen avunpiiriin on päästä nopeasti ja lähellä omaa arkea. Lisäksi jatkohoito paikkoja on oltava riittävästi. 
  • ​N: Neuvolat. Suomalainen neuvolajärjestelmä on aina ollut ylpeytemme ja syystäkin. Tarvitsemme kuitenkin neuvolajärjestelmän, joka vastaa tämän päivän perheiden haasteisiin ja tarpeisiin. Pelkkien senttien ja grammojen sijaan, neuvollassa olisi helppo ottaa huomioon laaja-alaisemmin perheiden ja vanhempien tukea, mikäli resurssit ovat kunnossa. 
  • ​O: Opiskelijoiden terveydenhuolto. Ensimmäisen ja toisen asteen oppilaiden kouluterveys- ja esimerkiksi koulupsykologin palvelut kuuluvat hyvinvointialueelle. Kun taas kolmannen asteen opiskelijoiden terveydenhuolto kuuluu YTHS:lle. Meidän tulee varmistaa, ettei opiskelijoita pompotella YTHS:n ja hyvinvointialueen välillä, kun vastuut näyttäisi olevan epäselkeät näiden kahden organisaation välillä.  
  • ​P: Pelastustoimi. Pelastustoimi, jonka tärkeänä osana toimivat sopimuspalokunnat ovat keskeinen osa ihmisten turvallisuutta ja yhteiskunnan kriisinkestävyyttä. Nämä eivät saa jäädä suuren sote-sektorin jalkoihin päätöksenteossa. 
  • ​R: Ratkaisukeskeisyys ja yhteistyö. Tapani tehdä politiikkaa nojaa yhteistyöhön ja ratkaisukeskeisyyteen. Tapa ei kerää suuria ja sensaatiomaisia klikkiotsikoita, mutta uskon, että niin saadaan asioita eteenpäin parhaiten ja kestävästi.
  • ​S: Sosiaalipalvelut. Ihmisen hyvinvointi on laaja käsite ja valitettavan usein haasteet voivat kuormittua samoille henkilöille. Sosiaalipalveluiden kehittäminen vaikuttaviksi ja toimiviksi on keskeistä, jotta mahdollisimman moni pääsee takaisin oman elämän ja arjen pariin, olipa se millaista tahansa. Lähisuhdeväkivaltaan on löydyttävä apua ja turvaa.
  • ​​T: Talous. Pirkanmaalla tulemme kattamaan valtion asettaman alijäämän kattamisvelvoitteen tavoiteaikataulussa. Tulevaisuudessa on keskityttävä katsomaan taloutta ja toimintaa laaja-alaisesti ja pitkäjänteisesti, ettemme lyhytnäköisillä päätöksillä kasvata kuluja toisaalla tai tulevaisuudessa. 
  • ​​U: Uuden ajan henkilöstöpoliitiikka. Puhuimmepa lähestulkoon mistä tahansa ammattiryhmästä sote-sektorilla, törmäämme ongelmaan osaavan henkilökunnan riittävyyteen nyt tai vähintään tulevaisuudessa. Työelämä ja maailma ovat muuttuneet, ja uudet sukupolvet ajattelevat ja edellyttävät enemmän. Erityisesti osaajapula-aloilla ihmiset ovat vapaita vaihtamaan ammattia tai työnantajaa, jos niin parhaaksi näkevät. Tämä haastaa hyvinvointialuetta nyt ja tulevaisuudessa sekä nostaa vuokratyövoiman ja yksityisten ostopalveluiden kustannuksia entisestään. Meidän on uskallettava harjoittaa kunnianhimoista työnantajapolitiikkaa, jossa työhyvinvointi ei ole vain sanahelinää ja rekrymarkkinointia, vaan strateginen ja tavoitteellinen valinta.
  • ​​V: Vammaispalvelut. Vammaispalveluissa keskeistä on muistaa, että vammaispalveluiden asiakkaat ovat palveluiden piirissä usein lähes koko elämänsä ja siksi on erityisen tärkeää, että heidän arkensa ja apunsa huomioidaan päätöksenteossa. Keskeistä on myös huomioida vammaiset yhdenvertaisina hyvinvointialueen eri palveluiden käyttäjinä, ei vain vammaispalveluiden asiakkaina. 
  • ​​Y: Yritykset ja yhdistykset vahvoina kumppaneina. Mielestäni keskeisintä on se, että pirkanmaalaiset ihmiset saavat laadukasta ja oikea-aikaista hoitoa. Eikä se kuka palveluita tuottaa. On järkevää, että esimerkiksi kohtuuttomaksi kertyneitä hoitojonoja väliaikaisesti puretaan yksityisen sektorin avustamana. Samaan aikaan meidän on pidettävä terveellä tavalla silmällä sitä, ettemme ajaudu tilanteeseen, jossa kustannukset karkaavat käsistä ja emme enää pysty samaan ammattilaisia yksityisiltä yrityksiltä takaisin julkiselle sektorille. Yritykset, yhdistykset ja esimerkiksi seurakunnat tarjoavat arvokasta kumppanuutta hyvinvointialueella, kun pelisäännöt ovat selkeät ja valvotut kaikille osapuolille.
  • ​Ä: Äitiysfysiotrerapia. Neuvoloiden tarjoamaa tukea vanhemmille voisi edistää esimerkiksi äitiysfysioterapian avulla. Jo muutamilla kerroilla on havaittu olevan positiivisia vaikutuksia moniin synnytyksen jälkeisiin oireisiin ja palautumiseen.
- Aino-Riikka Simula -
All Rights Reserved 2025. ainoriikkasimula.fi